A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

torsdag, juni 12, 2008
Bibelblogg - ett rike av präster och ett heligt folk
Denna veckas bibelblogg är hämtad ur söndagens GT-läsning. Välkomna att dela tankar om texten!

***

2 Mos 19:2-6

De bröt upp från Refidim, och när de hade kommit till Sinaiöknen slog de läger där. Israel slog läger framför berget.

Mose gick upp till Gud, och Herren talade till honom från berget: "Så skall du säga till Jakobs släkt och förkunna för Israels folk: Ni har sett vad jag gjorde med egypterna och hur jag har burit er på örnvingar och fört er hit till mig.

Om ni nu lyssnar till mig och håller mitt förbund skall ni vara min dyrbara egendom framför alla andra folk - ty hela jorden är min - och ni skall vara ett rike av präster och ett heligt folk som tillhör mig. Detta är vad du skall säga till Israels folk."

***

Detta är ett bibelbloggsinlägg.

Tidigare bibelbloggar hittar du här - det går bra att kommentera dem i efterskott.

Etiketter:

postat av Charlotte Thérèse @ 11:25  
4 Kommentar/-er:
  • 13 juni, 2008 13:04 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Ojdå!

    Postade visst bibelbloggen en dag för tidigt denna vecka.

    Med en energisk kattunge i lägenheten blir det lite rörigt - också i bloggen... :-)

    Hoppas att ni hittar hit idag, fast inlägget alltså av misstag hamnade bland torsdagens inlägg....

    Charlotte

     
  • 13 juni, 2008 19:50 sa Blogger Johanna G

    Du kan ju alltid "redigera" datumet i efterhand... ;)

     
  • 14 juni, 2008 15:47 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Johanna,

    Det spelar nog ingen roll.

    Och ingen verkar hitta hit bland alla kattinlägg, eller ha några tankar om texten...

    Trist....

    Charlotte

     
  • 14 juni, 2008 15:53 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Mina tankar hittills:

    Tycker det är fint med örnvingesymboliken.

    Jfr. "hönsmamman" Jesus....

    Sen tänker jag på villkoren: lyssna till Gud och hålla förbundet.

    Inte lite det....

    Men vilka privilegier det då utlovas:

    >/.../skall ni vara min dyrbara egendom framför alla andra folk

    Ett rike av präster, ett heligt folk.

    Och detta gäller Israels folk.

    Då kan man undra varför kristna ibland är så stöddiga - som om vi hade första tjing på Gud...

    Vi borde minnas bättre att vi bara är inympade grenar - som kan huggas av från Guds favvoträd om vi inte är ägaren till behag.

    Inte för att jag tror att det kommer att hända - men det är åtminstone en potentiell risk.

    Fler som har tankar om texten?

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker