Fick just denna pressrelease - om "bannbullan". En av de mest intressanta hittills i raden. (Se de tidigare lite längre ner i bloggen, publicerade under de senaste dagarna).
***
We Are Church statement on the Decree of the Congregation for the Doctrine of Faith (CDF) against Women's Ordination
"As long as the attitude of our church leadership hardens in this way, the Roman Catholic Church, and the Christian church overall, lose credibility and the ability to evangelise effectively", says the International Movement We Are Church about the latest Decree of the Holy Office on women's ordination. In the month of May, dedicated to the foremost woman in Christianity, it is shameful that the Vatican can employ such weak and inadequate reasoning to deny women the opportunity to minister to the People of God.
The whole Catholic reform movement has called consistently for the removal of the Can. 1024 from the Roman Catholic Church law (Codex Iuris Canonici CIC) and the repeal of the excommunication of women who have received the Sacrament of Holy Orders.
Although decided in December 2007, the Decree has only just been published. It condemns both the women who "attempt" to receive Holy Orders and the Bishops who "attempt" to confer the Sacrament. Disgracefully, the Congregation for the Doctrine of the Faith maintain they are promulgating the wishes and will of Jesus Christ.
However, nothing survives to demonstrate that Jesus expressed such wishes or particularly favoured men. Jesus sent both women and men out to announce his teachings and to remember His example and teaching in celebrating the Eucharist together. One of the tragedies in the Roman Catholic Church today is that more and more of its members are deprived of this central Sacrament of the Christian life because there are not enough Pastors to assist and lead them.
In the early church there were female Apostles (Mary of Magdala, Thekla, Nino), female Presbyters (eg Ammion, Epikto, Laeta) and even Bishops (Theodora and another unnamed woman) and other female office holders. There is evidence up to the 9th Century of inscriptions on tombs, churches and in literary texts. (See the dissertation by Ute E. Eisen" "Amtstraegerinnen im fruehen Christentum" "Female ministers /officeholders in early Christianity" , Goettingen/Germany 1996)
Academic study and archaeological research over the last two centuries has shown the error in the arguments put forward by the Roman Catholic hierarchy to exclude women from Holy Orders. History shows that the Church does change its mind over its doctrine and thus Can. 1024, "Only a baptised man can validly receive sacred ordination" can be seen as sexist, discriminatory and thus worthy of amendment.
In 1994, Pope John Paul II in the Apostolic letter "Ordinatio Sacerdotalis" stressed that only men could be validly ordained. The ban he placed on further investigation and discussion has had no effect. On the contrary, the question of the ordination of women is increasingly raised. Statements by the hierarchy that women cannot receive Holy Orders which they say are "absolutely necessary and irreplaceable in the life and mission of the Church" no longer convince anyone but the most gullible of believers.
Statements by the hierarchy that women cannot receive Holy Orders which they say are "absolutely necessary and irreplaceable in the life and mission of the Church" no longer convince anyone but the most gullible of believers.
Ja, vi är förmodligen väldigt lättlurade, alla vi katoliker som faktiskt tror på att det som Kyrkan säger är sant.
Det är möjligt att frågan kommit upp tidigare (detta har ju diskuterats på bloggen här några gånger) men...
Om nu RKK tidigt haft kvinnor i så gott som alla ämbeten (utom påve) - gjorde då denna tidigare Kyrka fel? Vad är det jag missar här? Förklara gärna för mig...
(Min tanke blir lite i stil med - om man hänvisar till traditionen, så blir det ju lite jobbigt om även traditionen anger att det funnits kvinnor med kyrkliga ämbeten. Då blir det plötsligt en diskussion om vilken tradition som gäller.)
Av någon anledning verkar ni ju vilja tro på något som bevisligen inte stämmer.
Vilket för mig in på din fråga, Mackan.
Kyrkan började göra fel här efter de allra första århundradena - innan dess var detta i sin ordning - d.v.s. män och kvinnor tjänade Gud tillsammans, på samma sätt. I början fanns inga ämbeten som du vet.
Men så sent som idag läste jag om hur Kyrkan övertog just presbyter-ämbetet från synagogan. Både män och kvinnor hade den tjänsten såväl i synagogan som i Kyrkan.
Kyrkan hade dock inget hiereus-ämbete. (Motsvarighet till judiskt prästämbete.)
Däremot apostlar, äldste (presbyter), tjänare (diakoner) etc.
Både män och kvinnor.
Så småningom utformades mer fasta tjänster utifrån det.
Det dröjde omkring 1000 år innan kvinnor var helt portade från vigningar till dessa tjänster.
Ja, det är mycket riktigt frågan om vilken tradition som gäller.
Den ursprungliga, som de flesta seriösa forskare verkar vara ganska eniga om - eller den som vrängts till av några katolska ämbetsinnehavare - inte minst under de senaste åren - för att försöka försvara ett märkligt hopkok av argument som helt enkelt inte håller.
Den ursprungliga traditionen bör ha varit närmare hur Jesus menade i fråga om det här.
Helt enkelt för att man sannolikt gjorde som han hade sagt i början.
Innan det spårade ur.
Då vissa kände sig kallade att utesluta andra och ta makten.
Tänk att Gud har sånt tålamod med allt sjukt och förvrängt som får frodas i Kyrkan!
Nu ska jag låta sådär frikyrkligt hård och dömande...
Vad får dig att tro att Han har tålamod med det?
RKKs ledning kommer att dömas på Domens dag också för vilka man utestängt från Kyrkan, från sakramenten och, tror jag, för vilka som utestängts från vissa ämbeten.
Om vi verkligen tror att det är Gud som kallar - är det inte synd mot Hans vilja att i så fall sålla bort folk vars enda skäl till att inte kunna ha ett ämbete är att de är kvinnor?
Alla kommer vi att dömas på den dagen. Och alla ledare kommer att avkrävas ett större ansvar än de som inte innhar ledarpositioner. Domen är naturligtvis inte förbehållen RKK.
Men jag är övertygad om att Herren absolut inte accepterar detta i Hans namn.
Jag är i så fall lika "frikyrkligt hård och dömande" här - fast ur ett katolskt perspektiv.
För, som jag skrivit tidigare, jag skulle inte vilja vara i deras kläder den dagen - de som håller på med detta vansinniga maktmissbruk och förstör Kyrkan inifrån.
Med min fråga menade jag nu.
Hur har Gud ett sånt tålamod med det här nu?
Kanske för att tusen år bara är som en dag?
Det har bara gått två dagar i kyrkohistorien i Guds perspektiv.
Första dagen fick kvinnor vigas - andra dagen inte.
Samtidigt så är det ju också tvärtom som vi tidigare i blogghistorien konstaterade - att en dag för Gud är som tusen år. Så då har det gått:
Ca 365 dagar x 1000 = 365 000 x ca 2000 år (om jag räknar rätt).
Vilket är 7,3000000E år.
(Miniräknaren kunde inte visa fler siffror än så - nån som har ett mer exakt tal?)
Statements by the hierarchy that women cannot receive Holy Orders which they say are "absolutely necessary and irreplaceable in the life and mission of the Church" no longer convince anyone but the most gullible of believers.
Ja, vi är förmodligen väldigt lättlurade, alla vi katoliker som faktiskt tror på att det som Kyrkan säger är sant.