A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

söndag, juni 01, 2008
Praktfullt skalbaggsbesök

Ja, tjusigt besök fick jag verkligen igår - när denna skalbagge dök upp på min balkong, mitt bland de solbadande tomatplantorna. Tyvärr hade jag inget kaffe av ett visst märke att bjuda på (det där som visst gäller när man får oväntat besök).

Först låg skalbaggen på rygg och sprattlade förtvivlat, men just när jag skulle hjälpa den klarade den av att vända sig själv.

Då såg jag den guldgrönskimrande prakten. Som en insekternas kunglighet - eller kanske biskop. Iklädd somrig mässkrud. Avtecknade sig fint ton i ton mot det pollenbeströdda balkonggolvet.

Sprang in efter kameran - och eftersom skalbaggen var så pass liten (2,5 cm ungefär) ställde jag in den på största förstoring. Tyvärr - för det ledde till de förfärligt suddiga bilderna. Skalbaggen såg inte så där skrovlig ut för blotta ögat - utan var alldeles slät och blank.

Den lyckades inte ta sig ut från balkongen själv - stångade sig surrande mot plastskivan i ena kanten som utgör en solöppning för några växter. Så låg den snart på rygg igen och fäktade med benen.

Hämtade en blompinne som den kunde klamra sig fast i medan jag lyfte den över balkongkanten. Väl där flög den genast iväg på nya äventyr....

Nån som vet vad den har för artnamn? Förutom "skalbagge". Googlade lite, men lyckades inte hitta just denna sort.

***

P.S. Idag ska jag på mässa (inklusive konfirmation) först på eftermiddagen. Passar alldeles perfekt. Skulle gärna ha det så varje vecka. Verkligen skönt att slippa söndagsstressen för en gångs skull. Ironiskt - att söndagar ska vara den allra stressigaste dagen under veckan...

Etiketter:

postat av Charlotte Thérèse @ 11:35  
6 Kommentar/-er:
  • 02 juni, 2008 09:31 sa Blogger Z

    Sjyssta bilder, ändå! Och fin beskrivning. Jag gillar också skalbaggar.

     
  • 02 juni, 2008 10:00 sa Anonymous Anonym

    Jag är egentligen ingen entomolog, men det torde vara en Cetonia aurata, dvs en guldbagge vars svenska artnamn jag inte kan (gräsgrön guldbagge?).

    Vacker!

     
  • 02 juni, 2008 13:28 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Z,

    Tack...

    Bilderna är skarpare och finare i kamerans display - för där är de inte lika förstorade.

    Den har verkligen en helt fantastisk färg, och fin form - som ett smycke.

    Det var nästan overkligt att se den.

    Annars hör inte insekter till mina absoluta favoritdjur direkt....

    Särskilt inte de blodtörstiga och ettriga små bananflugor (?) som nu har invaderat köket - de är inte vegeterianer precis.

    En ursäkt kunde vara att de är förfärligt törstiga i sommarvärmen - men de borde väl ha upptäckt diskhon alldeles bredvid fruktskålen? Där finns många vattendropar att suga i sig...om de nu inte vill framstå som vampyrer.


    Johan,

    Tack! Låter för en icke insatt som en bra gissning... :-)

    Charlotte

     
  • 02 juni, 2008 13:44 sa Blogger Z

    Tips från morsan:
    Hon säger att torka och klinisk renhet hjälper (om man inte vill ha bananflugor, som i sin tur genererar spindelgäster):

    Eftersom jag oftast inte vill ha besök av insekter, brukar jag försöka torka diskbänken skinande ren på sommaren.
    Frukterna i fruktskålen ställes med fördel på torr plats, t ex på köksbordet framför fönstret. Om frukterna inte har bristningar och inte är övermogna, så blir de ointressanta för flugorna.

    Du sa' det: bananflugor gillar vatten. (Och socker)

     
  • 02 juni, 2008 14:02 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Z,

    Jag hade just skrubbat diskbänken så den riktigt glänste. Sen gick jag och handlade frukt, bl.a. bananer. Och då startade invasionen.

    De här flugorna suger blod!

    Då får de hellre dricka vatten....

    Men spindelbesök vill jag helst inte ha, så här kommer diskbänken absolut att skina....

    Hade fruktskålen på bordet ett tag förut - men då invaderades maten.

    Kanske man borde ha bananer i kylskåpet? Även om de inte blir lika goda då (inte hinner mogna).

    En del av flugorna (de minsta och svarta) är nog vanliga blomflugor - de håller till särskilt hos de största tomatplantorna.

    Hoppas bli av med dem när jag flyttar ut tomatplantorna. Än så länge är dessa bara "tonåringar" - som inte får vara ute hela de svala nätterna... Men de solbadar varje dag på balkongen... ;-)

    Charlotte

     
  • 14 juli, 2008 22:52 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Johan,

    Det verkar som att du hade rätt - hittade en bild på nätet av en skalbagge jag känner i igen:

    http://www.biopix.dk/Photo.asp?Language=sv&PhotoId=36084&Photo=Gr%C3%A4sgr%C3%B6n-guldbagge-(Cetonia-aurata)

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker