Skrev tidigare om hur blivande biskopar måste hålla med Kyrkans nuvarande lära om kvinnliga präster innan de vigs.
Har nu fått länkar till ett par dokument om detta. Det visade sig att de inte skriver under ett papper - mindes fel där - men de läser en utökad trosbekännelse där detta ingår på ett inlindat sätt. Först läser de den vanliga trosbekännelsen, och sen fortsätter de så här:
"I also believe with firm faith all those things which are contained in God’s written word or in tradition and which have been proposed by the Church in a solemn judgment, in either the ordinary or universal magisterium as Divinely revealed and to be believed.
I also firmly embrace and keep everything collectively and individually which with regard to the doctrine of faith and morals is definitively proposed by the same authority.
I also adhere with a religious obedience of will and mind the doctrines which either the Roman Pontiff or the college of bishops pronounce when they exercise the authentic magisteriumeven though they do not intend to proclaim them in a definitive act."
Läs hela bekännelsen samt vad andra medarbetare (präster och kyrkligt anställda teologer) måste bekänna här.
Detta tycks inte lämna mycket utrymme för tankefrihet precis. Men skulle en biskop komma på andra tankar när han väl är vigd (kom helige Ande och upplys all världens biskopar med den gudomliga insikt som ingen mänsklig auktoritet kan påverka!), så har han kvar sin samvetsfrihet och är inte längre bunden av några löften eller bekännelser. Läs om detta här.
Fick också en länk till det dokument jag allra först tänkte på när jag mindes något om ett papper - det är en hemlig utvärdering av blivande biskopar, som visar att de måste dela Kyrkans nuvarande inställning till bl.a. kvinnliga präster för att hamna på listan över de tre som kan väljas. Den som har en avvikande åsikt i frågan sorteras bort vid denna "åsiktsgallring" - även om han skulle vara "renlärig" i fråga om allt annat.
"6. ORTHODOXY. Sincere communion with the teaching authority of the Church (the Magisterium). What does he think about women’s ordination, sexual ethics, and in particular the teachings of Humanae Vitae? To what extent is he loyal to the traditions of the Church? Is he committed to the teachings of the Second Vatican Council, and the papal teachings that arose from it?"
Ett antal personer som känner den eventuelle biskopskandidaten väl fyller i ett långt sådant konfidentiellt frågeformulär om denne - med frågor som delvis skulle anses vara integritetskränkande och t.o.m. olagliga inom vilket annat samhällsområde som helst. Andra frågor är snarast löjeväckande: "Does he wear long vestments or similar?" En del frågor blir lite märkliga om man tänker sig t.ex. att personen bor i ett land där kristna förföljs: "Does he maintain respectful relationships with State authorities?"
Det förekommer som synes också en intrikat lobbyverksamhet då biskopar utses. Den som inte har de rätta kontakterna i Vatikanen kommer aldrig ens att komma i fråga.... Hur omtyckt han än är av kyrkfolket.
Vart tog den sedvänja vägen där den bästa kandidaten utsågs av gräsrötterna? Som mycket motvilligt ropades fram ur öknen?
Johan Läste det på text-tv i arla morgonstund. Denna ordning gällde väl förut också? Måste säga att jag förstår det lite grann, även om jag gärna hade sett kvinnliga präster:
Det ska i så fall vara riktiga, dvs godkända av Rom, som gått prästseminariet, etc.
Gissa om min mailbox är fylld till brädden idag.....? ;-)
Jag har bara betat mig igenom en bråkdel av mailen än, men kommer förstås att ta upp detta under en egen rubrik senare under dagen.
Det här hindrar på intet sätt en förändring i framtiden vad gäller sakfrågan.
Som jag skrev i detta inlägg så får biskopar ändra inställning när de kommer till bättre insikt.
Stämningen tycks vara lite överhettad just nu - när Troskongregationen tydligen börjat inse att detta inte är något som kommer att "gå över" av sig självt.
Förmodligen är detta Burkes initiativ - han blev ju just utnämnd till en position där som tack för hans exkommunikationer av kvinnor och en polsk präst.
Vad är herrarna så rädda för?
Att de vigda kvinnorna ska visa sig vara bättre präster än de själva och på sikt konkurrera ut dem genom att visa hur genuint och vackert prästämbetet kan fungera i en trasig värld? Utanför de ombonade och vadderade kyrkväggarna.
Har makthavarna fått sig en alltför irriterande tagg i sidan?
Glömde svara på det du skrev - nej, denna ordning gällde inte förut - och det är oklart om det gäller dem som har vigts före den 29 maj 2008. För det är först från och med det datumet det sägs träda i kraft.
Dessutom är det oklart om det gäller dem som har vigts efter igår också - eftersom formuleringarna handlar om "attempts" (försök) att bli vigda.
Medan det i verkligheten handlar om giltiga vigningar helt enligt ritualet, av kandidater som är väl förberedda genom många års studier, av personer som är döpta och alltså kan ta emot alla övriga sakrament.
Från Guds perspektiv.
Frågan är om felformuleringarna från Kyrkans perspektiv biter på något som Gud är inblandad i?
I värsta fall kan det visa sig att herrarna vänder sig mot Gud själv.
"The Vatican has announced that any Catholic bishop who attempts the ordination of a woman to the priesthood, and any woman who participates in such a ceremony, is subject to automatic excommunication"
"Both the one who attempts to confer a sacred order on a woman, and the woman who attempts to receive a sacred order, incurs excommunication latae sententiae."
Med andra ord precis vad jag och några till hävdat sedan en tid tillbaka ;)
Har inte kollat länken du skickade i översta inlägget än, det verkar vara samma som jag publicerat - det undre citatet är i alla fall ur den skrivelse jag publicerade häromdagen.
Du hittar ganska så mycket om händelserna i de senaste dagarnas blogginlägg - både svar från kvinnorna, pressrelease från en annan organisation och artiklar och tv-klipp.
"The Vatican document eliminates any possible ambiguity about the status of women who claim to be Catholic priests, and bishops who may participate in their supposed ordination. "
Den i DN var ju lite kul - de vet inte riktigt hur de ska formulera sig... Ena stunden är det "försök" till vigning - i nästa mening kallas det däremot prästvigning... Och är det det så funkar inga bannlysningar i världen.
Den andra artikeln är en mycket kort sammanfattning av skrivelsen.
Har alltså tagit upp detta mer utförligt under de senaste dagarna.
TT rapporterar idag att prästvigda kvinnor och de biskopar som viger dem kommer att bli bannlysta i fortsättningen...