A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

lördag, juni 21, 2008
Balkongodling 1.7 - Tistou balkongbloggar

Miaaauuu.... Jag åtar mig balkongbloggandet idag.

Som en midsommarkatt som slår två flugor i en smäll.

Men jag vägrade resolut att ha en fånig liten blomkrans på huvudet vid fotograferingen. Det fick räcka med ett par bilder med mig och en ros. Redan det var svårt nog... För jag sitter inte precis still.

Kan meddela att det växer så det knakar där ute - jag kollar in härligheten varje dag och försöker norpa åt mig några smakprover här och var.

Hoppade upp på blomlådan för några dar sen, och det höll på att sluta illa, för den höll inte för min tyngd (är ganska stor för att vara kattunge) utan började rasa ner. Men hon jag bor hos nu rusade fram och höll upp den medan hon lyfte ner mig.

Har också försökt ta mig upp på balkongräcket flera gånger - men blir stoppad varje gång... Hrmpf.

Det nyaste tillskottet där ute är en liten ljusrosa miniatyrros som doftar - och som ska kunna bli hela 60 cm hög. Just nu är den ganska liten, men har flera blommor och knoppar. Och den verkar inte vara god att äta - så jag har bara luktat på den - och rivit av ett par blad.

Jordgubbarna är inte från balkongen - de är belgiska - och åts upp för flera veckor sen - vid jordgubbspremiären för i år. Jag har sett till att karten har minskat något på plantorna här ute - men det ser ut att bli ett par bär så småningom ändå. Om jag inte lyckas knipsa bort dem när ingen ser.

Rädisplantorna är det som växer snabbast - bladen är redan jättestora. Vet inte hur rädisorna ser ut under jorden, eftersom jag inte har kommit åt att undersöka det än. Tassarna når inte dit.

Persiljan är som en liten skog och kan snart skördas.

De största tomatplantorna - som står inomhus och skymmer utsikten i köksfönstret - är 80 cm nu. Man kan tycka att de borde flytta ut snart så att jag kan se ut lite bättre - men än ska faran för järnnätter inte vara helt över.

Morötterna kom upp rekordsnabbt - på fyra dagar istället för fyra veckor - tack vare den tropiska värmen förut. Men nu växer de bra långsamt. I alla fall ovan jord. Salladsplantorna fick en egen balkonglåda igår - en i zink - som matchar hinkarna som jordgubbar och smultron numera har flyttat över till.

Melonplantorna växer också - men de är inomhus än så länge.

Allting växer, helt enkelt...


Och nu vill jag snart gå ut igen och äta lite av det som växer.... Fast jag mår ganska illa av det sen på natten - men gräs och sånt hjälper mig att få ut tussarna jag slickar i mig när jag tvättar min tjusiga päls. Jag brukar försöka sikta på en fin matta så de landar mjukt. Hon jag bor hos har klivit i det två gånger. Det tyckte hon inte var så kul. Fast det kan jag ju inte rå för.

Senast vi var ute på gården kom en lös katt och smög på oss, allt närmare, med stora gula ögon. Det såg ut som att den tänkte anfalla mig (fast jag såg den aldrig - har bara fått det berättat för mig) så vi gick snabbt in - jag blev upplyft så den inte kunde nå mig. Bra att ha en livvakt!

Läs mina övriga kattgästblogginlägg här.

Etiketter: , , , , , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 15:34  
0 Kommentar/-er:
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker