A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

fredag, juni 20, 2008
Bibelblogg - var inte rädda!
Så var det dags för veckans bibelblogg... Välkomna att fundera över texten...

***

Matt 10:26-33

"Var alltså inte rädda för dem. Det finns ingenting gömt som inte skall komma i dagen och ingenting dolt som inte skall bli känt. Vad jag säger er i mörkret, det skall ni säga i dagsljuset, och vad jag viskar i ert öra, det skall ni ropa ut från taken. Var inte rädda för dem som kan döda kroppen men inte kan döda själen. Frukta i stället honom som kan förgöra både själ och kropp i helvetet.

Säljs inte två sparvar för en kopparslant? Men ingen av dem faller till marken utan att er fader vet om det. Och på er är till och med hårstråna räknade. Var alltså inte rädda: ni är mer värda än aldrig så många sparvar.

Var och en som känns vid mig inför människorna, honom skall jag kännas vid inför min fader i himlen. Men den som förnekar mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min fader i himlen."

***

Detta är ett bibelbloggsinlägg.

Tidigare bibelbloggar hittar du här - det går bra att kommentera dem i efterskott.

Etiketter:

postat av Charlotte Thérèse @ 12:23  
9 Kommentar/-er:
  • 20 juni, 2008 22:41 sa Anonymous Anonym

    "Det finns ingenting gömt som inte skall komma i dagen och ingenting dolt som inte skall bli känt"

    Ganska passande val av text i dessa FRA tider :)

    Men visst är det viktigt att leva rent och ärligt inför våra medmänniskor.

     
  • 21 juni, 2008 15:17 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Sleepaz,

    Ha ha... Ja, katolska kyrkan är allt förutseende....

    (Det är söndagens evangelium helt enkelt.)

    Fast jag tror inte det var FRA Jesus talade om.

    Jag fastnade särskilt för det här:

    >Vad jag säger er i mörkret, det skall ni säga i dagsljuset, och vad jag viskar i ert öra, det skall ni ropa ut från taken.

    Det Gud vill att vi ska säga måste sägas - även om folk retar sig på det...

    Jag har också alltid berörts av de där sparvarna.

    Kanske för att de är mina favoritfåglar.

    Små och oansenliga.

    Men räknade av Gud.

    Undrar hur Gud kan hålla reda på alla myriader hårstån i världen.... De minskar ju/alternativt ökar dagligen, dessutom.

    Charlotte

     
  • 21 juni, 2008 15:35 sa Anonymous Anonym

    charlotte skrev:
    "Undrar hur Gud kan hålla reda på alla myriader hårstån i världen.... De minskar ju/alternativt ökar dagligen, dessutom."

    Ja hur kan man fatta hur stor Gud är egentligen? Vi förstår inte ens ordet evigt.


    Agustinus sade :
    "Jag kan inte ens själv fatta allt vad jag är.
    Följaktligen är själen för trång för att kunna rymma sig själv."

    Om vi inte ens vet vad vi själva är, hur skall vi då förstå Gud. (Nu blev det kanske lite djupt) :)

     
  • 21 juni, 2008 16:11 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Sleepaz,

    Ordet evigt betyder inte heller ens säkert "evigt" - i den mening vi lägger in i det i dagligt tal.

    Utan det kan röra sig om en begränsad tid - vilket inte gör det lättare att föreställa sig.

    En av de hisnande klurigheter vi lärde oss under grekiskastudierna...

    Intressant Augustinus-citat...

    Nej, Gud kan vi inte förstå - annat än genom hur Gud uppenbarar sig... Och det är ju inte Gud i Guds fullhet, så att säga.

    Många mystiker tar därför till negativa begrepp - för att säga vad Gud inte är - och därigenom beskriva något av vad Gud faktiskt är...

    Oroa dig inte - det kan aldrig bli för djupt i den här bloggen... ;-)

    Och hellre djupt än ytligt. (Om man nu måste välja.)

    Då minskar också samtidigt risken för missförstånd. Såna sker mest på det yttersta ytplanet.

    Charlotte

     
  • 21 juni, 2008 20:00 sa Blogger Jacob Hjort

    På uppmaning: Tanke över texten.

    Jesus målar upp en kamp mellan två sidor. Hans tröstande ord speglar den situation vi står i. Det kommer skipas rättvisa, inte här men vid tidens slut. Misströsta alltså inte i orättvisan. Det kommer en dom, men var inte rädda, ni behöver inte frukta ljuset, att era synder kommer att vägas, var inte rädda. Ni kanske inte ser klart här, ni kanske tvivlar och finner saker och ting obegripliga, men misströsta inte, där kommer det vara klart. Istället, jag kommer viska i era hjärtan, jag kommer att finnas i det mörker ni blir förpassade till och ni skall, likt dårar i världen stå upp för mig. Varför? För att det handlar om att välja sida. Ni är ju älskade, den Levande Guden vill ha en personlig relation till dig. Du spelar roll och du är skapad sådan du är. Denna Gud skall skänka dig liv om du så än dör, kroppen kommer dö, men du skall få en ny kropp. Var inte rädda för detta, döden kan inte skada dig. Att välja den andra vägen innebär att vända sig bort, att sluta sitt hjärta. Själens död är inte ett straff för olydighet utan en konsekvens av att inte släppa in honom som är livet. Frukta därför Gud, böj ditt hjärta, han visar dig vägen, han viskar den till dig i mörkret, kärlekens väg, i den Helig Ande kommer att verka i dig och du kommer bli hatad, hånad och orättvist behandlad. Under vilken du kommer att tvivla, men misströsta inte…

     
  • 21 juni, 2008 20:24 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Excelsis,

    Tack för de tankarna...

    Så sant... Och vackert uttryckt.

    Värt att läsa om flera gånger.

    Varmt välkommen att fundera över tidigare - och kommande - bibelbloggar!

    Ju fler som kommer med reflektioner från olika perspektiv - desto djupare når vi tillsammans i texten...

    Charlotte

     
  • 21 juni, 2008 22:02 sa Anonymous Anonym

    Excelsis, underbart skrivet..


    Jag tycker att det är en otroligt upplyftande tanke Jesus visar oss här. Frukta icke människor, låt dem inte förleda er med sina ord.

    Jag gillar denna liknelsen: Som en vän till mig sade i unga år när några killar muckade gräl

    "Mig kan ni ta, mig kan ni slå. Men han som bor mig, kan ni aldrig ta (Jesus)"

    Det är en ganska härlig inställning, som helt klart man kan hitta i detta bibelstycke.

     
  • 23 juni, 2008 19:45 sa Anonymous Anonym

    Texten är trösterik för oss som kanske inte kan skryta med en alltför stark tro. Om jag i min svaghet ändå känns vid Jesus om än med svag röst, då lovar jesus att kännas vid mig. Det är något att förundras över och tacka för.

     
  • 24 juni, 2008 11:41 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Leo,

    Tack...

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker