A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

fredag, januari 11, 2008
Kvinnliga pastorer och målande teologer
Jag har oftast fått intrycket att denna fråga är ganska så perifer i frikyrkorna - det är inte särskilt kontroversiellt att kvinnor också kan bli pastorer.

Men i Dagen läste jag just en kort artikel om en ung kvinna som blev pastor förra året och som hade funderat en del över det och även mött motstånd. Läste också en annan artikel om hur det på de flesta håll numera är lika många kvinnor som män som utbildas till pastorer - bara med undantag av pingströrelsens utbildning i Uppsala.

Jag kan inte låta bli att fortsätta undra hur denna fråga alls kan uppstå i vår tids kyrka.... Särskilt som det inte var så i början av kyrkans historia....

Apropå urkyrkan och kvinnor -

Jag fick igår besök av ännu en hantverkare i raden (har för länge sedan tappat räkningen). Denna gång var det en målare som skulle fixa några detaljer efter att en ringklocka som inte fungerade hade skruvats loss av en elektriker (som även var här och grejade med telefonsladd efter tapetseringen och ett trasigt eluttag i taket).

Vi kom snart in på samtal om färg. Målaren sa att om man använder en liter alkydfärg istället för vattenbaserad färg så motsvarar miljöförstöringen lika mycket utsläpp som att resa med bil från Sverige till Rom! Otroligt! Det borde få var och en som fixar där hemma att tänka sig för inför färgköpsvalet...! Bojkotta alkydfärg alltså!

Målaren sa att han tyckte att det var särskilt kul att han hade kommit till en konstnär. Han fick snart syn på mina tavlor - bl.a. denna. Och genast såg han att där fanns två fiskar och fem bröd - och han kommenterade det med: "- Räckte inte de där till ganska så många"? "- Jo, det var visst flera tusen" svarade jag.

Tänk om det fanns sådant bröd att köpa.... Då skulle man aldrig behöva handla mer. Och ingen skulle behöva vara hungrig. Den som uppfann något sådant skulle bli rik - och affärerna skulle gå i konkurs. Inte alls bra för världsmarknaden. Men för människorna...

Visst motsvaras detta bröd av nattvardsbröd - men en oblat räcker bara till en - eller max två personer - och den förhindrar inte svält....

Jag nämnde att det var lite ovanligt idag att se en kvinna så som på tavlan... Annat var det i den tidiga kyrkan.

Tycker att det är ganska så intressant att språka teologi med hantverkare... :-)

Man kan inte låta bli att tänka på den störste konstnären av dem alla - som en gång tog mänsklig gestalt i en enkel och andligt vis snickare.

Och på hur vi idag väljer våra kyrkoledare.... Inte rekryteras de bland andra än högt skolade (fortfarande mestadels manliga) teologer?

Hur skulle Kyrkan se ut om en målare valdes till påve? Spännande tanke...

Etiketter: , , , , , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 15:55  
10 Kommentar/-er:
  • 12 januari, 2008 09:43 sa Anonymous Anonym

    Det är nog trevligt att vara hantverkare hos dig! :)

     
  • 12 januari, 2008 12:08 sa Blogger Stefan Green

    På PTS hoppas vi verkligen att vi kan få en jämnare fördelning mellan studerande kvinnor och män inför nästa läsår. Men det hänger på hur rekryteringen av nya studenter blir. Det är ett böneämne.

     
  • 12 januari, 2008 13:01 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Stefan,

    Det låter som att du är lärare på PTS?

    Har det varit svårt att få kvinnor intresserade av pastorsutbildningen även tidigare?

    Vad kan det i så fall bero på?

    Om jag inte vore katolik så skulle jag nog gärna börja bums... :-)

    Charlotte

     
  • 12 januari, 2008 13:02 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Johan,

    :-)

    Charlotte

     
  • 12 januari, 2008 13:14 sa Blogger Stefan Green

    Jodå, jag är lärare på PTS och dess före detta studierektor. Just nu har jag "ledigt" för mina doktorandstudier i Gt exegetik.
    Pingst är som bekant delad i uppfattning om kvinnliga pastorer, men min uppfattning är att en majoritet är ändå positiva inställda till kvinnligt ledarskap. I vilket fall uppmuntrar vi det på PTS. Sedan starten av PTS för ca 10 år sedan har det varit flera män än kvinnor som har sökt, så visst är det inte oproblematiskt att få kvinnor inom Pingst att söka pastorsutbildning inom sin egen rörelse. Vi gör vad vi kan.

    Även katoliker är välkomna till vår utbildning, exempelvis basåret. Vi är ett öppet seminarium.

     
  • 12 januari, 2008 14:10 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Stefan,

    Då blir jag nyfiken på mer exakt vad du skriver om...!

    (NT-exegetik är mitt huvudämne inom teologin, men jag har läst en del GT-exegetik och hebreiska också...)

    Var kan man läsa mer om basåret?

    Visst skulle jag gärna gå utbildningen - men vad kan jag få för användning av det i praktiken - som katolik?

    Får man komma och gästpredika i Pingst om man har gått utbildningen...? Eller kan man kanske få göra det ändå...? ;-)

    Förresten - skulle du vilja skriva ett gästinlägg i min blogg vid tillfälle - om något ämne som intresserar dig - och som är aktuellt i vår kyrka idag?

    Du kan väl maila mig om det i så fall? Adress finns i högerspalten bland länkarna.

    Charlotte

     
  • 12 januari, 2008 15:48 sa Blogger Stefan Green

    Det jag skriver om är Jes 65-66 och den apokalyptiska genren. Jag funderar just nu på att koncentrera detta till teodicé problemet. Men jag får se...

    Du kan läsa om basåret på PTS hemsida. Den är dåligt uppdaterad på grund av ansvarigas brist på tid, men en förändring är på gång har jag förstått. See www.pts.pingst.se

    Användning? Inte för tjänst inom katolska kyrkan, då måste man väl gå deras egen utbildning (bara för män?). Men man kan gå ett basår för sin egen skull. I vilket fall har ingen PTS lärare som mål att omvända en student till Pingst, även om hela programmet (3 år) är en pastorsutbildning för Pingst.

    Gästpredikant? Kan inte svara på för varje enskild församlings öppenhet, men jag återigen, jag hoppas verkligen att sådant öppenhet finns hos flertalet församlingar. Jag skulle annars skämmas.

    Gästblogga? Jag hinner knappt med min egen blogg (http://exegetiskteologi.blogspot.com/), men om jag får något mitt hjärta så hör jag av mig.

    Tack för inbjudan

     
  • 12 januari, 2008 16:37 sa Blogger kyrksyster

    Jag har skrivit en del i olika tidskrifter om hur diakonämbetet som var öppet för både män och kvinnor undanträngdes av prästerna... Från början var diakonen biskopens medtjänare med en egen viktig ledarställning i församlingen...

     
  • 12 januari, 2008 22:42 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Stefan,

    Tack för info!

    Ja, hör gärna av dig om du kommer på något!

    Jag läste igenom kapitlen i Jesaja - intressant, men knepigt hur det ska tolkas tycker jag.

    Har några frågor som passande nog anknyter till detta inlägg... :-)

    I Jes 66:19 står det om budbärare - i vers 20 om "bröder" - och i vers 21 står det om präster.

    Kan det ha funnits kvinnor bland budbärarna?

    Betyder "bröder" i vers 20 enbart män?

    Vilka syftar "somliga av dem" i vers 21 på?

    Budbärarna?

    Jag tittar i Folkbibelns översättning här.

    Charlotte

     
  • 12 januari, 2008 22:44 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Kyrksyster,

    Det låter intressant!

    Finns dina artiklar på nätet - eller kan du lägga ut dem där?

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker