A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

måndag, januari 21, 2008
Kökslucke-requiem - och Emerging Church



Så har det snart blivit dags för byte av köksluckor här... (Se de gamla luckorna och ny provlucka på bilden intill.)

Det här är den tristaste av alla renoveringar sedan jag flyttade in. Förmodligen var det ett dumt beslut.

För jag gillar skarpt de luckor som redan finns. Kritvita, snirkligt vackra - lyser verkligen upp hela köket, reflekterar dagsljuset, så att det blir ljust fast solen inte tittar in i lägenheten förrän sent på eftermiddagen (om alls nu på vintern när den försvinner bakom trädtopparna innan den hinner kika in mer än på balkongen).

De nya luckorna är slätstrukna, ger en fyrkantig känsla eftersom hörnen inte har en "inåtrundning" som på de gamla, de är benvita - närmast gulvita, reflekterar därför inte ljuset på samma bländande sätt, och handtagen är små (de är ännu inte ditmonterade på provluckan på bilden).

Bilden visar inte luckorna i fullt dagsljus - då blir skillnaden mycket större än här.

Anledningen till att allt ska bytas är att flera av luckorna var skadade när jag flyttade in (små bitar är borta, så det tycks ha gått vilt till - har försökt laga dem provisoriskt, men det blev inte så bra, och en lucka har en annan färg än de andra - förmodligen är den bytt någon gång), de har varit skadade så länge att dessa luckor inte längre ingår i sortimentet. Och att slipa och lacka om de skadade luckorna skulle ha kostat lika mycket som att byta rubbet - så bostadsföretaget väljer alltid att byta i sådana fall - vilket höjer lägenhetsstandarden (= de kan ta in ännu högre hyra - vilket alltså blir ytterligare en konsekvens av detta...).

Kunde ha behållit de gamla luckorna förstås, trots skadorna, men detta blev till ett hastigt beslut under tidspress - så blev det som det blev....

Sensmoral: man kan fråga sig om något nytt automatiskt höjer livskvaliteten...? Är det nya alltid "bäst"?

Ser man till det lilla perspektivet, som här, så blir svaret för min del ett tveklöst: nej.

Men det går också att applicera på större perspektiv - t.ex. Kyrkan.

Även där resonerar jag som så att det är kvaliteten som räknas - det genuina och autentiskt kristna - det genomtänkta och lite "snirkliga" - men inte stelnade, utan levande, där det charmiga och individuella välkomnas - och det lysande vita Taborljuset som reflekteras i allt som inte förmörkats eller hamnat i skuggan.

WWJD i ett tredimensionellt djupperspektiv räcker också ganska långt...

Det bästa - vad gäller såväl köksluckor som kyrkoförnyelse - tycker jag alltså är att bevara det som är bra av det traditionella - men fräscha upp det där det behövs, slipa och måla om, och inte minst påminna om det goda, för att inte säga omistliga, som glömts bort under århundradenas lopp.

Ett synsätt som inte kastar ut såväl barn som badvatten - eller vägrar släppa in vare sig barn eller badvatten... (Två diken som många hamnar i.)

Och detta synsätt är visst vad jag hela tiden cirklar kring i denna blogg... Oavsett ämne.

Det radikala perspektivet alltså. Här berörs som synes åter det påbörjade "emerging"-samtalet...

***

Uppdatering efter luckbytet:

Allt är benvitt nu istället för kritvitt - det lär ta ett tag att vänja sig... Tjusigt på sitt sätt, men inte som förut... Hade först tänkt behålla ett par gamla luckor och måla något kul på dem - men det kanske mest bara hade varit plågsamt.

"Före" och "efter" kan nu beskådas här....

Bilderna blev lite suddiga eftersom de togs utan blixt.

Man skulle nästan kunna använda dem som två "finn fem fel"-bilder.... Jag hittar flera saker... :-)


Etiketter: , , , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 14:40  
7 Kommentar/-er:
  • 23 januari, 2008 11:37 sa Anonymous Anonym

    Detta bekräftar min hypotes att all förändring är av ondo. ;-) Allt var bättre förr. Hoppas inte de passar på att höja hyran för dig.

     
  • 23 januari, 2008 11:48 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Johan,

    Jag tycker att en del förändring är bra.

    T.ex. så är de vita tapeterna en klar förbättring från de brunrandiga... :-)

    De skulle ha varit här för 40 minuter sen - de som ska byta luckorna.

    Nu kommer de...

    Uppdatering:

    Förhandling pågår om ifall de kan måla om dem så de blir vitare...

    Jodå, hyreshöjning blir det - 250 kr om året - bara för luckorna.

    Charlotte

     
  • 23 januari, 2008 12:13 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Uppdatering igen:

    Luckorna byts nu, ackompanjerat av poppigt radioskval (hantverkaren hade med sig en radio och satte på den utan att fråga).

    Så det ser inte ut som att det blir ommålning - får veta senare.

    Charlotte

     
  • 24 januari, 2008 12:24 sa Anonymous Anonym

    Charlotte,

    Fina luckor, både de gamla och nya!
    Man ser att du i alla fall plockar in ren disk i skåpen nu när du har nya luckor... ;-)

    Kan ju bara påminna om att man kan ha det betydligt värre. Mina hemska luckor från 1967 vägrar man att byta och färgen är ohyggligt ljusorange. Hela lägenheten har så låg standard att de gånger gubbar kommer hit för att fixa något eller nya bekantskaper hälsar på blir de fövånade. Ändå är hyran inte lägre än för hyftsat nyrenoverade bostäder. Att bekosta bytet själv är löjligt anser jag då jag bor i hyresrätt och inte vet hur länge man blir kvar. Ugnen från -67 blev dock utbytt... Vågar inte ens nämna det stora bostadsbolagets namn. En skam! Och då har jag inte talat om det sunkiga badrummet... Att ta hem folk till detta kyffe gör man alltid med blandade känslor. Ingen trivs ju här. :(

    Ja så fick jag ur mig det när du skrivit om dina köksluckor...Ursäkta att jag blev så självömkande.

     
  • 24 januari, 2008 20:15 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Eva-Maria,

    Kul att "se" dig här igen!

    Orange luckor låter lite väl häftigt.

    Kan du inte måla om i någon trevlig färg? Färg är billigt.

    Man kan piffa upp den mest sunkiga lägenhet så den blir mysig (fråga mig om hur min förra lägenhet såg ut - sliten till max på allt sätt redan när jag flyttade in, samt mögelskador och radon - men jag lyckades få till det så att folk som kom in genast tyckte att det var riktigt hemtrevligt - jag blev kvar där i 9 år...!).

    Trist att de inte håller efter lägenheterna bättre där du bor...

    Det kan man åtminstone berömma mitt bostadsbolag för - efter en hel del "tjat" blir det som behöver åtgärdas faktiskt gjort - och det blir fint (om än dyrt - hyran här är dubbelt så dyr som den jag hade förut, halva inkomsten går till den, så man får spara in på annat istället).

    Upptäckte just en upphöjning i färgen på en av de nya köksluckorna... Så skavankfritt blev det inte nu heller - men betydligt mindre än tidigare i alla fall. Och det luktar skarpt i hela lägenheten från något lösningsmedel de måste ha använt till luckorna - trots vädring hela natten.

    Men lägenheten är nu i toppstandard nästan genomgående. Ser fram emot våren och balkongodling... :-)

    Hoppas, apropå det, att du kommer på bloggträffen i U-a i vår...! Allt tyder på att det kan bli hur kul som helst!

    Charlotte

     
  • 25 januari, 2008 14:40 sa Anonymous Anonym

    Jag kommer gärna på bloggträffen till våren, Charlotte! Visste inte om det.

    Angående min självömkan igår så fick jag lite dåligt samvete att jag var så otacksam. Det finns värre saker här i världen och duger det inte som det är kan jag faktiskt flytta även om huset i övrigt är jättefint, K-märkt, rött med vita knutar och byggt under Ryska revolutionen.

    Var på Strindbergsmusseet nyligen för tredje gången. Lade först nu märke till att han faktiskt levde ungefär så enkelt som jag. Hans sista lägenhet var i ett då nybyggt toppmodernt hus med avlopp (wow!) och telefon (otroligt! ;)) Men hans handfat såg nyare och fräschare ut än mitt...men då var det ju nytt och inte använt i över 40 år...

    Inte mycket om skåpluckor eller EC här inte...

     
  • 25 januari, 2008 14:52 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Eva-Maria,

    Inget datum är inbokat än - men du lär inte kunna missa annonseringen om det i samtliga inblandade bloggar sen....!

    Ska bli kul att träffa dem man samtalat så mycket med... Hoppas att många kan komma!

    Tycker inte att du behöver ha dåligt samvete...

    Det finns ju alltid det som är värre - oavsett vad man talar om.

    Ser man på det lilla kan det hjälpa en att se det stora tydligare. Och att uppskatta det man har. Jag börjar redan vänja mig vid de nya luckorna och gilla dem - kanske för att de inte är perfekta... ;-)

    Huset du bor i verkar charmigt på utsidan åtminstone!

    Jag ska förresten laga din vegetariska fredagsmat ikväll... Handlade alla ingredienser igår!

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker