A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

söndag, januari 20, 2008
Inbjudan till fågelpartaj

Så har balkongen nu vinterriggats med tre talgbollar (till att börja med - fler finns på lager)...

Detta har jag tänkt göra ganska länge - först och främst för att jag gillar fåglar (favorit: gråsparvar).

Men också som en liten protest mot den svenska byråkratin (enligt regelboken är det nämligen inte tillåtet att mata fåglar från balkongen). P.g.a. att det då kan komma även råttor?

Ett sätt att mata fåglar utanför regelbokens gränser hade förstås varit att hänga ut en talgboll genom ett fönster (som inte vetter mot balkongen), på något vis. Tänkte ett tag montera en på termometern utanför köksfönstret - men den är ganska skör i konstruktionen och skulle nog inte klara vikten.

Den här protesten känns nu inte särskilt kontroversiell - den är i samma fredliga anda som pantburksuppropet (det är inte för sent ännu att skriva på det förresten)!

Då jag bor flera trappor upp så lär de små bollarna inte kunna dra till sig några råttor - åtminstone inga som inte kan flyga, eller som inte har uppfunnit sugproppar att montera under tassarna så de kan knata uppför väggen. Den första råtta som lyckas med konsten att ta sig upp hit och börjar knapra talg på min balkong ska få en guldmedalj!

En bloggpost hos Z häromdagen fick mig att äntligen ta itu med det här. Dagens kollekt gick alltså till de vilda småfåglarna.

Nu är det bara de små gästerna som fattas. De dyker väl upp på morgonkvisten kan jag tro....

Etiketter: , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 15:57  
6 Kommentar/-er:
  • 20 januari, 2008 18:52 sa Anonymous Anonym

    Hej Charlotte,

    Bra att du protesterar mot byråkratin, men, men du har fel om du inte tror att råttor- eller i vart fall inte möss kan ta sig uppför tegelväggar. Jag trodde inte heller det förr men efter att ha fått in möss i lägenheten när jag bodde på 8:e respektive 6:e våningen har jag fått vika mig.
    Den första musen satt i vårt skafferi en dag då vi öppnade och mumsade helt glatt på havregryn. Den hade tagit sig in genom den ventil som gick från skafferiet rakt ut i tegelväggen. Detta var på 6:e våningen. De andra mössen sprang helt glatt in via balkongdörren som stod på glänt och hade nått balkongen via tegelväggen 8 våningar upp. Man tror inte sina ögon. Jag kommer fortfarande ihåg vilket tv-program jag tittade på när dessa båda möss smög in bakom bokhyllan.

    På vårt jobb har vi en atriumgård som besöks av en rad fåglar. Många av kollegerna brukade förr tycka om att mata dem, särskilt vintertid. Det har vi slutat med nu. Varför? Vi tycker inte att det är lika charmigt med den jättelika råtta som har flyttat in -och han/hon kom inte via dörren utan klättrade över muren. Därför kan jag faktiskt förstå förbudet

     
  • 20 januari, 2008 20:36 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Maria,

    Usch då! Det låter som upplagt för rena rama rått-Hitchkock-scenariot!

    Då föredrar jag hans fågelfilm... Som förresten nästan blir till verklighet varje höst när kajorna cirklar i stora svarta moln kring kyrktornen och över gatorna här i stan... Man bör cykla fort om man befinner sig under ett sådant fågelmoln - eller vara beredd på att åka tillbaka hem och tvätta håret... :-)

    Jag har ingen ventil till skafferiet. Så den vägen är det åtminstone säkert.

    Men klarar råttorna skrovlig vägg (det finns inga tegelstenar att ta spjärn mot) så kan det vara kört...

    Hmmm... Nu drar jag mig till minnes att det är råttgift utlagt i källaren.

    Alltså finns de i närheten - nedanför huset.

    Du har just gett mig något nytt att drömma mardrömmar om!

    Hmmm.... Lägre att ta ner talgbollarna?

    Nej - inte förrän råttorna knackar på rutan och frågar efter mer!

    Hoppas fåglarna hinner äta upp bollarna innan dess.

    Hittills inte en enda näbb inom synhåll - och det var ändå flera timmar sen jag hängde upp dem.

    Undrar hur de hittar bollarna, förresten, de är ju så små, och naturfärgade.

    Har fåglar skarpt luktsinne? Eller hur bär de sig åt?

    För att - i så fall - inte tala om råttor som alltså kan nosa sig till fågeldelikatesser på flera våningars radie....?

    Charlotte

     
  • 21 januari, 2008 09:18 sa Blogger Z

    Talgbollar tror jag är ett mindre problem.

    Men bröd , smulor och kött ska inte vara på balkongen/i trädgården, har jag fått höra: råttor mumsar glatt i sådant.

    Att det numera bor en massa gnagare i Lund och Malmö, beror mest på ett fenomen: Uteserveringarna.
    Där måste man städa noggrannt.

    Vi människor är bra på att äta grisigt och smuligt, och på kvällen bör man städa noga efter sådant.

    Lite kuriosa: Fåglarna är så pass dåliga på att äta upp brödbitarna att, om inte råttorna tar dem, så gör fiskarna det!. Vid dammen i Slottparken i Malmö försökte jag mata fåglar på sommaren (vilket inte alls behövs) en gång, och stora ÅLAR hoppade upp och tog krubbet.

     
  • 21 januari, 2008 14:09 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Z,

    På min balkong serveras det enbart talgbollar... Så då borde det inte vara något problem.

    Enda problemet är att hittills verkar inga fåglar ha hittat hit - bollarna ser ännu helt orörda ut.

    De enda fåglar jag har sett idag och igår är skator - men de är på ganska långt avstånd.

    Har småfåglarna svultit ihjäl...?

    Hoppas inte...!

    Charlotte

     
  • 23 januari, 2008 11:35 sa Anonymous Anonym

    Gnagarna (AIK) håller sig nog i Stockholm. ;-)

    Det är annars mycket sorkfeber just nu så det kan vara värt att ha på sig handskar när man hanterar fågelbord osv.

    Hoppas någon fågel hittar dit. Bästa resultatet brukar man få om man startar utfodringen redan på hösten.

     
  • 23 januari, 2008 11:52 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Johan,

    Det visste jag inte att de kallades (AIK)...

    Hittills har inga småfåglar hittat hit.

    Fast i början av hösten var de här - ganska så många gånger - och pickade på några flätade blomkrukor.... Kan inte ha varit särskilt näringsrikt.

    Nu har en ny köldknäpp slagit till, så snart kommer väl några uthungrade dunbollar...

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker