A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

fredag, juli 18, 2008
Bibelblogg - god säd och ogräs
Veckans bibelblogg har ett liknande tema som förra veckans - med skillnaden att här handlar det inte längre bara om god säd som hamnar på olika platser - utan också om ogräs.

Välkomna att kommentera!

***

Matt 13:24-30

Han lät dem höra en annan liknelse: "Med himmelriket är det som när en man hade sått god säd i sin åker. Medan alla låg och sov kom hans fiende och sådde ogräs mitt bland vetet och gick sedan sin väg. När säden växte upp och gick i ax visade sig också ogräset. Då gick tjänarna till sin herre och sade: "Herre, var det inte god säd du sådde i din åker? Varifrån kommer då ogräset?" Han svarade: "Det är en fiende som har varit framme." Tjänarna frågade: "Skall vi alltså gå och rensa bort ogräset?" - "Nej", svarade han, "då kan ni rycka upp vetet samtidigt som ni rensar bort ogräset. Låt båda växa tills det är dags att skörda. När skördetiden kommer skall jag säga till dem som skall skörda: Rensa först bort ogräset och bind ihop det i knippen att eldas upp. Men vetet skall ni samla i min lada."

***

Detta är ett bibelbloggsinlägg.

Tidigare bibelbloggar hittar du här - det går bra att kommentera dem i efterskott.

Etiketter:

postat av Charlotte Thérèse @ 12:28  
9 Kommentar/-er:
  • 19 juli, 2008 14:21 sa Anonymous Anonym

    Till för några år sedan hade jag svårt att riktigt relatera till texten. Vår kh Thomas gav i en predikan, åtminstone för mig, en mycket god tolkningsinriktning.

    I varje människa finns både gott och ont. Ingen människa är helt genomusel och ingen människa är helt god.

    När skörden skall bärgas, rensas det onda ogräset bort i oss och bränns. Endast den goda säden blir kvar.

    Är inte Paulus inne på en liknande tankegång, när han skriver att allt det vi byggt i halm skall brännas bort, utan att vi själva kommer till skada. (Orkar just nu inte leta bibelstället)

     
  • 19 juli, 2008 16:55 sa Anonymous Anonym

    Jag tolkar den som att Jesus menar att rättvisa kommer skippas. Det goda gärningar vi gör kommer segra tillslut. Även om ondskan växer sig stark runt oss likt ogräs så kommer det onda tillslut ryckas upp och eldas och det goda består.
    Känns som en uppmaning från Jesus till oss. Håll ut, och gör det goda. Ondskan finns men den tar Gud hand om. Var som ljus och sprid godhet och glädje.

    Lite tankar :)

     
  • 19 juli, 2008 20:39 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Leo, Sleepaz,

    Kul att bibelblogginlägget denna vecka inte totalt drunknat mellan alla kattinläggen... :-)

    Tack för era tankar....

    Har tänkt i liknande banor som ni - och även landat där nånstans.

    Kan det vara både och - att det goda och onda är både omkring oss och inom oss?

    Det yttre kan vi inte påverka så mycket (det mer eller mindre drabbar oss) - men i fråga om det inre kan vi välja.

    Ja, jag minns att Paulus skriver något om det där, Leo - men just nu har jag ingen bibel framför mig. Kan kolla upp det imorgon om ingen annan känner sig manad dessförinnan.

    Sleepaz, det känns ljust och hoppfullt, det du skriver...

    Vill tro att det är just så... :-)

    Charlotte

     
  • 19 juli, 2008 21:55 sa Anonymous Anonym

    Paulustexten jag tänkte på finns 1 Kor 3:12-15.

    Jag upplever att nyckelmeningen är: "Den vars verk brinner ner skall bli utan. Själv skall han dock räddas, men som ur eld."

     
  • 20 juli, 2008 17:32 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Alla,

    Kom på en enkel och effektiv lösning på problemet i mässan idag: balkongodling!

    I mina balkonglådor och krukor har inte ett endaste litet ogräs dykt upp - men allt växer däremot som ogräs - utan att vara det... ;-)

    Charlotte

     
  • 20 juli, 2008 17:36 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Leo,

    Litet sidospår kanske:

    Bl.a. den texten får mig att tro att alla till sist kommer att bli räddade.

    Eftersom det är vad Gud vill (det står nån annanstans).

    På det sätt Gud vill.

    När Gud vill.

    Och utan att upphäva den fria viljan.

    Charlotte

     
  • 20 juli, 2008 22:16 sa Anonymous Anonym

    Då delar vi samma hopp,Charlotte!

     
  • 28 juli, 2008 18:32 sa Blogger Jacob Hjort

    När jag hörde denna text nere i Taizé tolkade jag den ganska personligt som en uppmaning att inte fjärma mig från alla ljumma, kverulanta, dömande (osv.) kristna som finns runt om kring mig.

    Det är också en text som kan döda myten om den rena kyrkan som möjlig att uppnå genom exkludering (alltså alla former av vi-har-rätt-ni-har-fel). Djävulen sår genom att vi alla är ofullkomliga. Därför är Kristi offer nödvändigt och därför måste vi vara otroligt ödmjuka inför vår egen svaghet och andras.

     
  • 28 juli, 2008 18:36 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Excelsis,

    Så läser jag också texten...

    Den har många djup.

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker