-
Till för några år sedan hade jag svårt att riktigt relatera till texten. Vår kh Thomas gav i en predikan, åtminstone för mig, en mycket god tolkningsinriktning.
I varje människa finns både gott och ont. Ingen människa är helt genomusel och ingen människa är helt god.
När skörden skall bärgas, rensas det onda ogräset bort i oss och bränns. Endast den goda säden blir kvar.
Är inte Paulus inne på en liknande tankegång, när han skriver att allt det vi byggt i halm skall brännas bort, utan att vi själva kommer till skada. (Orkar just nu inte leta bibelstället)
-
Jag tolkar den som att Jesus menar att rättvisa kommer skippas. Det goda gärningar vi gör kommer segra tillslut. Även om ondskan växer sig stark runt oss likt ogräs så kommer det onda tillslut ryckas upp och eldas och det goda består. Känns som en uppmaning från Jesus till oss. Håll ut, och gör det goda. Ondskan finns men den tar Gud hand om. Var som ljus och sprid godhet och glädje.
Lite tankar :)
-
Leo, Sleepaz,
Kul att bibelblogginlägget denna vecka inte totalt drunknat mellan alla kattinläggen... :-)
Tack för era tankar....
Har tänkt i liknande banor som ni - och även landat där nånstans.
Kan det vara både och - att det goda och onda är både omkring oss och inom oss?
Det yttre kan vi inte påverka så mycket (det mer eller mindre drabbar oss) - men i fråga om det inre kan vi välja.
Ja, jag minns att Paulus skriver något om det där, Leo - men just nu har jag ingen bibel framför mig. Kan kolla upp det imorgon om ingen annan känner sig manad dessförinnan.
Sleepaz, det känns ljust och hoppfullt, det du skriver...
Vill tro att det är just så... :-)
Charlotte
-
Paulustexten jag tänkte på finns 1 Kor 3:12-15.
Jag upplever att nyckelmeningen är: "Den vars verk brinner ner skall bli utan. Själv skall han dock räddas, men som ur eld."
-
Alla,
Kom på en enkel och effektiv lösning på problemet i mässan idag: balkongodling!
I mina balkonglådor och krukor har inte ett endaste litet ogräs dykt upp - men allt växer däremot som ogräs - utan att vara det... ;-)
Charlotte
-
Leo,
Litet sidospår kanske:
Bl.a. den texten får mig att tro att alla till sist kommer att bli räddade.
Eftersom det är vad Gud vill (det står nån annanstans).
På det sätt Gud vill.
När Gud vill.
Och utan att upphäva den fria viljan.
Charlotte
-
Då delar vi samma hopp,Charlotte!
-
När jag hörde denna text nere i Taizé tolkade jag den ganska personligt som en uppmaning att inte fjärma mig från alla ljumma, kverulanta, dömande (osv.) kristna som finns runt om kring mig.
Det är också en text som kan döda myten om den rena kyrkan som möjlig att uppnå genom exkludering (alltså alla former av vi-har-rätt-ni-har-fel). Djävulen sår genom att vi alla är ofullkomliga. Därför är Kristi offer nödvändigt och därför måste vi vara otroligt ödmjuka inför vår egen svaghet och andras.
-
Excelsis,
Så läser jag också texten...
Den har många djup.
|
Till för några år sedan hade jag svårt att riktigt relatera till texten. Vår kh Thomas gav i en predikan, åtminstone för mig, en mycket god tolkningsinriktning.
I varje människa finns både gott och ont. Ingen människa är helt genomusel och ingen människa är helt god.
När skörden skall bärgas, rensas det onda ogräset bort i oss och bränns. Endast den goda säden blir kvar.
Är inte Paulus inne på en liknande tankegång, när han skriver att allt det vi byggt i halm skall brännas bort, utan att vi själva kommer till skada. (Orkar just nu inte leta bibelstället)