A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

lördag, april 26, 2008
Filmiskt igen
Ytterligare två filmer är avverkade på lika många dagar - ingen av dem var bland dem jag prioriterat högst på önskelistan, så förväntningarna var ganska låga, särskilt inför den första:

Sjätte sinnet - överraskade mig positivt. Hade förväntat mig en B-skräckis, och fick se en oväntat bra film. Suveränt skådespeleri - framför allt av "Cole" - den lille grabben - som redan hade många filmer bakom sig, trots att han bara var 11 år när filmen gjordes (2000). Vad ska det månne bli av honom när han är äldre? Filmen skildrar hur en barnpsykolog plågas av att inte ha kunnat hjälpa en pojke - han stöter på ytterligare en ung kille som verkar ha samma problem och lovar sig själv att hjälpa denne - som ett slags gottgörelse. Frågan är om det är en psykolog killen behöver - det visar sig att han ser döda människor.... Ska inte avslöja för mycket - filmen är sevärd, särskilt som den är så skickligt gjord, och lämnar en hel del att klura på. Plus för mycket oväntad överraskningseffekt på slutet! Betyg: 4 (minst).

Eddie Izzard - Unrepeatable - hyfsad stand-up, lite smårolig nästan rakt igenom, men blir aldrig hysteriskt kul... Roligast tycker jag är tvättscenen i början - om hur blå kalsonger klär ut sig till en oskyldigt vit näsduk och infiltrerar vittvätten eftersom den fått förtur framför kulörtvätten. Kul också om tvättomaten! Tråkigast är scenen med referenser till Star Trek (som jag aldrig sett) och till personer jag aldrig hört talas om. Lokala kändisar? Det blir helt enkelt inte roligt om man inte känner till dem... Dracula och transvestiter är också med på ett hörn, och lite kyrklig humor blir det också - men där retar jag mig på att han anger fel årtal för författandet av evangelierna. Typ 200-270 år för sent... Och att han drar en så billig vits om att namnen (Mark, Matthew, Luke och John) är engelska. Duh?! Nånsin hört talas om översättning, eller? Men det är bara det jag retar mig på - i övrigt är han helt ok om man vill fnissa lite grann - även om showen aldrig lyfter till de höjder jag hela tiden hoppas och önskar att de ska lyfta till. (Sorry, Mackan, nu har han fått två chanser, och jag tycker jag redan kan hans repertoar - han upprepar sig ganska mycket...) Fortfarande klart impad dock, över att han kan allt utantill, och knyter ihop bra mellan skämten - ännu bättre i förra dvd'n än i den här. Betyg: 3.

Etiketter:

postat av Charlotte Thérèse @ 12:54  
2 Kommentar/-er:
  • 28 april, 2008 20:03 sa Anonymous Anonym

    *Suck* Det är bara att inse det - vi har helt olika syn på Izzard. Däremot är de två filmer som du sett med honom inspelade väldigt nära varandra i tid, så det kan ha spelat in om du tycker att du kände igen mycket.

    Men vi är överens om Sjätte sinnet. :) Den är riktigt, riktigt bra. Och läskig, bitvis.

    En underbar "twist" har den också.

    Ska nog se om den, nu när jag tänker på det.

     
  • 29 april, 2008 14:29 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Mackan,

    Det är nog inget att hänga läpp för... (Bättre att dra på smilbanden.)

    Smaken är ju olika. Och får gärna vara det.

    Ja, Sjätte sinnet var en oväntad höjdare.

    Idag har två nya filmer anlänt - det får bli ett filmmaraton sent ikväll - för nu måste jag måla...

    Chalotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker