A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

onsdag, januari 23, 2008
Hur ser det ekumeniska läget ut?
Som väl alla vet så är vi mitt inne i den ekumeniska böneveckan nu...

Igår var jag på gudstjänst i domkyrkan här. En ganska så tragisk tillställning. Pinsamt få personer kom. Förra året var det visst fullt - men nu kunde man välja plats var som helst - det var nästan tomt.

Präster och pastorer var dock väl representerade. De höll sin ekumeniska show där framme. Men det hela kändes ekande tomt. Var fanns allt lekfolk som brinner för ekumenik? Vad har hänt?

Jag gick därifrån bedrövad...

Funderade inte minst på vad vi har såna här så kallade "gudstjänster" till... För Guds skull, för lekfolkets skull, eller för prästernas?

På slutet läste vi en "ekumenisk förpliktelse" - om att hålla ut i förbön för enhet.

Min egen bön är mycket kortare - och inte lika tjusigt tillkrånglad:

Herre, bryt ner allt mänskligt högmod som ännu hindrar den synliga enheten i Kyrkan!

***

Har ni som läser detta några ekumeniska vårtecken att komma med från andra delar av landet? Vad gör ni denna vecka rent konkret för enheten?

Finns det något engagemang hos lekfolket någonstans - eller har alla tröttnat på ihåliga manifestationer?

Min misstanke: djupkristna personer vill hellre leva den enhet som redan finns - under andra tider på året - än be för det vi redan har, under en vecka i januari... Kan ni bekräfta den eller slå hål på den, please....?

Etiketter:

postat av Charlotte Thérèse @ 11:53  
6 Kommentar/-er:
  • 23 januari, 2008 12:39 sa Anonymous Anonym

    "Ekumeniskt vårtecken" var en bra term! :-)

    Tja, vår kyrkoherde i den katolska församlingen talade sig varm för ekumenik i söndags. Sedan är fem personer anmälda för kursen i katolsk tro som går här under våren. Alltid något... Vet dock ej hur många katoliker som är anmälda till pingstförsamlingens motsvarande kurs... :-)

     
  • 23 januari, 2008 12:57 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Johan,

    Ja, vårtecken låter positivt, tycker jag...

    Konversionskurser är väl inte ekumenik utan snarare proselytism... ;-)

    Och där är jag lite kluven.

    Jag tror inte att slutmålet är att alla ska bli katoliker - eller pingstvänner. (Se min framtidsvision av det hela i ett inlägg hos Z idag.)

    Var och en måste gå sin egen väg... Fast gör de det så är det ju bra... Då kan det behövas lite inskolning i samfundstänkandet.

    Fint att er kyrkoherde talade om ekumenik!

    Charlotte

     
  • 23 januari, 2008 17:27 sa Anonymous Anonym

    Ett litet Vårtecken från södern:

    Böneveckan för kristen enhet | tema Be ständigt!

    Kyrkorna i Höör inbjuder till Bön & Lovsångsgudstjänst i Charisma fredagen den 25 januari, kl. 19.00. Präster och pastorer från de olika kyrkorna medverkar.

    Välkommen!
    /Betelkyrkan, Svenska kyrkan, stiftsgården Åkersberg, Charisma

     
  • 24 januari, 2008 15:52 sa Blogger Tuve

    Av en slump råkade jag hitta en lunchbönegrupp på jobbet vilken jag deltog i. Det var mitt lilla bidrag till den ekumeniska våren ;)

    Allt gott!

     
  • 24 januari, 2008 20:20 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Charisma,

    Det låter trevligt - men tyvärr finns jag ju inte i närheten - men kanske någon annan som läser detta gör det...?

    Charlotte

     
  • 24 januari, 2008 20:21 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Tuve,

    Kul att du hittat hit igen... ;-)

    Och bönegrupp på jobbet låter som ett bra initiativ!

    Det kanske kan inspirera andra arbetsplatser att ta efter...?

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker