A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

fredag, augusti 15, 2008
Bibelblogg - ett bönens hus för alla folk
Så följer veckans bibelbloggtext...

Jag är insvept i tystnad ännu ett par dar - men tittar in här därefter.

Välkomna att fundera över texten...!

***

Jes 56:1, 6-7

Så säger Herren:
Håll er till det som är rätt och handla rättfärdigt,
ty min hjälp kommer snart, min rättfärdighet skall segra.
Främlingar som sluter sig till Herren
och vill göra tjänst hos honom,
älska Herrens namn och vara hans tjänare,
ja, alla som iakttar sabbaten och inte vanhelgar den
och håller fast vid mitt förbund,
får komma till mitt heliga berg och glädjas i mitt bönehus,
och deras brännoffer och slaktoffer skall jag ta emot på mitt altare.
Mitt hus skall kallas ett bönens hus för alla folk.

***

Detta är ett bibelbloggsinlägg.

Tidigare bibelbloggar hittar du här - det går bra att kommentera dem i efterskott.

Etiketter:

postat av Charlotte Thérèse @ 08:00  
5 Kommentar/-er:
  • 15 augusti, 2008 10:26 sa Anonymous Anonym

    Den här texten är intressant, inte minst för att den tycks motsäga mycket gängse teologi:

    -Alla folk kommer till sist att tjäna Herren (universalism)
    -Räddningen inkluderar att tjäna och lyda Gud (mot protestantismens sola fide)
    -Alla folk ska böja sig för Israels Gud på ett sätt som tydliggör deras respekt för Torah

    Jag blir väldigt peppad av texten. Israels Gud är hela världens ledare och kommer till sist att återta ledarskapet på jorden!
    /Jonas Lundström

     
  • 15 augusti, 2008 10:31 sa Anonymous Anonym

    Man blir jätteglad av texten! Man blir både inspirerad till att fira att man fått del av denna nåd och att "göra tjänst hos honom".

     
  • 16 augusti, 2008 17:26 sa Blogger Ephraim

    Det forsta vi lar oss i GT exegesis, och av patristiken ar att lasa Gt med Kristus som fokus. Sa hur ska vi forsta GT fran ett eskatologiskt perspektiv i Kristus Jesus? Sa efter att ha last texten nagra ganger sa kanns det som en messianisk text. Men da har jag inte tittat pa det fore eller efter. Men "Mitt hus skall kallas ett bonens hus for alla folk" ringer av Kristi inkarnation. Endast i Kristus kan Guds hus bli ett bonens hus for alla folk. Detta ar ju kyrkans mission trots allt.

    Aven om kyrkan ar splittrad fysiskt, sa rader en slags enhet i Jesus tror jag. Dopt, ar dopt och ingen kan neka nagon anan tillgang till Kristus. Jag gillar borjan "Så säger Herren:
    Håll er till det som är rätt och handla rättfärdigt,
    ty min hjälp kommer snart, min rättfärdighet skall segra." Detta ar ju ett aktivt liv i Kristus, i tro och handling. Sa sa mycket for Luther och hans teser. Usch en sadan negativ vy av manniskan. Guds alskade skapelse, som t.om var god nog for Gud sjalv. By the grace of God sa kanske jag kan forbli syndfri denna dag. I en bon fran Orthros, eller morgon gudstjansten i Ortodoxa kyrkan sa ber vi, "keep us this day without sin" Sa att handla ratt och vara rattfardig ar ett verkligt, och troligt alternativ. Det ar inte ett hoplost mal, som inte kan uppnas, och vilket gor ens handlingar meningslosa...au contraire. Var tro begar det av odd..."If you love me you will keep my comandments" jag kan arligt saga att jag inte alskar Jesus mestadels. Annars skulle jag vara ett helgon och kanske inte ens da. Jag kommer pa mig sjalv ofta att inte ens komma ihag Jesus. Det ar val har Jesus bonen och sant kommer in. Eller som Paulus sade, "Be alltid." Hur om helst nog om det Ma Herren leda oss alla i rattfardighet.

     
  • 17 augusti, 2008 16:23 sa Anonymous Anonym

    Jag upplever att Gud förväntar sig "tjänst" Att enbart tro räcker inte. Att tro ännu djupare innebär inte att tjänsten utvecklas.

    Täcker lite av det evangelierna talar om. Omvändelse innebär inte bara en förändring av tron, utan också vändpunkt i livsstilen.

     
  • 19 augusti, 2008 12:14 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Fäster mig särskilt vid det som fick bli till rubrik.

    Ett BÖNENS hus för ALLA folk...

    Genom Kristus.

    Utan att alla måste bli judar.

    Inte för att Kristi lag är lättare att uppfylla...

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker