A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

onsdag, mars 14, 2007
Vatikanen sedd från Dagen
Dagen skriver (igår) om att Påven Benedikt XVI håller fast vid att prästerna ska leva i celibat. Det framgår av ett dokument om trosfrågor som han offentliggjorde på tisdagen.

Det står vidare:

"Han menar att prästcelibatet ska ses som en välsignelse för kyrkan och för hela samhället. Det faktum att det råder prästbrist på många håll i världen får inte påverka det här ställningstagandet, menar han."

Man kan undra hur han motiverar det? Det råder stor katolsk prästbrist i världen p.g.a. sentida regler som enkelt och smidigt går att ändra så att alla med prästkallelse kan få följa den. Då finns det plötsligt ingen prästbrist. Men gjorde man det skulle naturligtvis Vatikanens kontroll över prästerna samtidigt minska väsentligt... Är det inte helt krasst en fråga om makt som ligger i botten?

"Påven upprepar också i dokumentet att de som skiljt sig och gift om sig inte kan delta i nattvarden. I princip tycker han att den som går till nattvarden med denna handling förklarar att man är enig med kyrkans lära. Därför kan det vara tveksamt om politiker och lagstiftare som öppet kämpar för till exempel rätten till abort, homosexuella äktenskap och liknande förslag, har rätt att gå till nattvarden. Men han lämnar det slutgiltiga avgörandet om detta till biskoparna."

Detta är ju inga nyheter precis - vid förra valet i USA kritiserades politiker som inte röstade enligt kyrkans lära....

Etiketter: , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 11:21  
5 Kommentar/-er:
  • 30 mars, 2007 11:17 sa Anonymous Anonym

    ...vet inte om jag skulle våga anförtro mig i bikt hos en präst som är gift.

    Hellre t ex en kvinnlig ogift präst.

    En gift präst har flera lojaliteter. Han sitter på flera stolar samtidigt.
    Tänk om någon terrorliga/maffioso eller -regim vill ha reda på vad någon biktat. De kan hota med att skada prästens barn. Systemet kan bli korrupt. Ensam är stark, tror jag.

    En präst kan välja att martyriskt plikta med sitt eget liv för att inte "outa" en biktande. Men han vill säkert inte riskera sina barns hälsa/liv.

    Kung Henry VIII lär ha avrättat präster som vägrat avslöja vad hans fruar biktat.

     
  • 30 mars, 2007 12:52 sa Blogger Charlotte Thérèse

    z,

    Om detta har vi talat tidigare...

    Som jag ser det har det med prästens personlighet och integritet att göra - och då spelar saker som kön och civilstånd väldigt liten roll i sammanhanget.

    Kan prästen hålla tyst om saker så gör han/hon det oavsett om han/hon är gift eller ogift.

    Vi lever inte heller längre på Kung Henrys tid... Idag ser situationen väldigt annorlunda ut - inte minst i Sverige.

    Vad har du (eller de flesta andra vanliga katoliker) egentligen att bikta som är så förfärligt att någon skulle vilja tortera prästen för att få reda på det....?

    Charlotte

     
  • 30 mars, 2007 15:12 sa Anonymous Anonym

    Jag har inte biktat något jag skäms för, precis (jo, som syndare skäms jag, men det är inte några ovanliga saker hittills).

    I Colombia och Bolivia ser situationen annorlunda ut. Hörde att min bolivianska väninnas mamma blev buggad i biktbåset av regimen (har för mig att hon har lämnat kyrkan, orsaken vet jag inte). Hon säger att det är en vanlig metod för utpressning av medborgare där.

    Vet ej om detta stämmer, men det låter inte bra.

    Och visst, detta är inte situationen i Sverige idag, lyckligtvis.

    och nej, du och jag är kanske tuffa nog att avslöja våra synder för andra än prästen, men alla har det inte lika lätt.

    Fast jag håller med om att det är bra att inte skämmas,att vara ödmjuk och erkänna det man gjort inför folk :)

     
  • 30 mars, 2007 16:09 sa Blogger Charlotte Thérèse

    z,

    Nej, det låter inte alls bra, om det är så som du beskriver det (i Latinamerika).

    Men det går ju enkelt att lösa genom att bikten får ske på annan plats än i biktbås...

    Bikt handlar för mig mer om att erkänna synd inför Gud, än inför människor. Prästen fungerar bara som en mellanhand.

    Människors synder är för övrigt sällan särskilt intressanta - så bikthemligheten fungerar nog oftast alldeles av sig självt - d.v.s. prästen glömmer väldigt snabbt vad som sagts.

    Charlotte

     
  • 31 mars, 2007 15:44 sa Anonymous Anonym

    Z

    Om jag förstår dig rätt så känner du inte att du har några allvarligare synder på ditt samvete. Oj!
    När Gud närmar sig mig känner jag den ovärderliga känslan av oärlighet och med det underlåtelsens synd.
    oj.oj.oj.

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker