A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

lördag, december 16, 2006
En annorlunda biskop har ordet
Här är en länk till ett utdrag ur ett föredrag som Patricia Fresen (teol. dr/katolsk biskop) har hållit i USA.

http://www.youtube.com/watch?v=1tP53N8YvZ0

Särskilt det hon säger på slutet om biskopens roll är intressant!

Etiketter: , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 10:57  
7 Kommentar/-er:
  • 08 februari, 2007 17:18 sa Anonymous Anonym

    ...hej...
    Är helt klart för prästvigning av kvinnor i katolska kyrkan, men......

    .....de andra bitarna vill jag inte ändra på. Finns det någon förening för mig?

    Tycker att en präst som lever i celibat är stark och någon jag vågar bikta mig hos utan rädsla för att samtalet läcker till hans familj. Denna regel önskar jag behålla.

    Det här låter konstigt: men jag tror att tiden är helt klart övermogen för kvinnliga ämbetsvigda.

    Jag är sugen på en härlig lång debatt med en konservativ motståndare, är inte rädd för diskussioner, och kan bemöta och lugnt men bestämt kommentera alla argument jag hört hittills.

    :)

    z, katolik i Lund

     
  • 09 februari, 2007 12:41 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Hej Z!

    Jag håller fullständigt med dig om att tiden nu är närmast övermogen för vigda kvinnor även i katolska kyrkan....

    Det är en del spännande på gång på den fronten inom de närmaste åren, åtminstone i fråga om samtal om detta (och det är väl så det måste börja) även i Sverige - mer om det lite senare.

    Prästcelibatet som fritt val bör alltid finnas kvar tycker jag - parallellt med att de som är kallade både att bli präster och till äktenskap får gifta sig. Det skulle lösa det hela på ett smidigt sätt. Jfr textläsningen i mässan igår: 1 Mos 2:18-25 om att det "inte är bra för mannen att vara ensam".... (Och det gäller väl kvinnor också?)

    Tror också att om en person kan bevara förtroenden/biktsamtal som ogift så kan han/hon det även som gift - det handlar väl mest om personlig mognad och integritet?

    Vad tror du om det?

    Det finns säkert en förening för dig... Annars får vi väl starta en... :-)

    Konservativa katoliker att debattera med finns det också gott om, för den som vill. Kan hänvisa dig till några forum om du hör av dig via mail (har inte länkarna framför mig just nu men kan leta upp dem).

    Charlotte

     
  • 10 februari, 2007 05:59 sa Anonymous Anonym

    Svenska kyrkan har ju en tradition sen flera hundra år med gifta präster. Tystnadsplikten har nog funkat.

    Men i dagsläget finns ett problem med att fruarna/männen behöver arbete...

    Har själv nekats p g a min man är också präst...

     
  • 11 februari, 2007 10:52 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Hej kyrksyster,

    Ja, tystnadsplikten tycks ha funkat bra i Svenska kyrkan....

    Inte säker på att jag förstod det sista - har du nekats jobb för att din man är präst? Eller har du nekats att också bli präst för att han är det? Eller...?

    Charlotte

     
  • 11 februari, 2007 10:54 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Förresten,

    Om någon debattsugen "konservativ" hittar hit så går det bra att diskutera kvinnoprästfrågan med Z från Lund och andra intresserade här i bloggen...

    Charlotte

     
  • 12 februari, 2007 11:40 sa Anonymous Anonym

    Tack Charlotte
    Anledningen till att jag är så glad i att debattera, och inte arg och uppspelt, är att jag har en stark övertygelse om att jag har rätt: Kvinnor kan, precis som män, representera Kristus.

    Min man, som nog inte har min åsikt, ställde frågan om jag i så fall är beredd på en kvinnlig påve (i konsekvensens namn). Det är jag, men inte förrän om tio år eller så, vill inte skapa kaos.

    Jag ställde också honom en fråga: De som är emot kvinnliga präster idag, hur tror han de såg på frågan om kvinnor i YRKESLIVET, om man hade frågat dem för 200 år sedan, eller: kvinnors rösträtt. Nej, just det, på t ex Jesu tid, var det annorlunda. Jag tror att tiderna har förändrats, sakta men säkert under 2000 år.

    Min fråga till katoliker är egentligen: Har jag överhuvudtaget några gelikar i Sverige?
    Alltså: De som BARA vill ändra på denna regel (100 % könskvotering)?

    hälsningar

    z

     
  • 12 februari, 2007 14:51 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Z,

    Jag vet inte om du har några gelikar bland katoliker i Sverige - katoliker är ju som de flesta andra - oerhört olika som individer. Man kan inte dra alla över en kam. Och kanske detta är särskilt tydligt just i katolska kyrkan med dess oerhörda mångfald.

    Den egentliga enheten består inte i tankemässig likriktning utan i något betydligt djupare än så.

    Själv ser jag inte ämbetsfrågan som en fråga som egentligen handlar om jämställdhet - utan som en fråga om kallelse från Gud, om att följa Guds vilja.

    Ser man hur Jesus bemötte såväl kvinnor som män så var det revolutionärt redan på hans tid.

    Men visst - diskriminering rent allmänt kan inte ha sitt ursprung hos Gud utan beror snarare på vissa männniskors vilja att utöva makt och kontroll.

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker