A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

söndag, april 30, 2006
Förnyelsens tongångar
Många av prästerna och leviterna
och huvudmännen för familjerna,
de gamla som hade sett det förra huset,
grät högt när de såg grunden läggas till detta hus.
Många andra jublade och var så glada
att de ropade med hög röst.
Man kunde inte skilja mellan
det högljudda, glada jubelropet
och folkets högljudda gråt,
ty folket ropade så högt
att ljudet hördes vida omkring.

(Esra 3:12-13)

Grunden till det nya templet var äntligen lagd.... Grunden till förnyelse enligt Guds vilja var lagd. Det nya väckte minnen av det gamla. Det var smärtsamt för dem som mindes det gamla och som hade fäst sina hjärtan vid det, men glädjande för andra som såg framåt.

Förnyelse sker inte utan både smärta och glädje - då som nu.Den sker i brytningstider inte utan hätsk förföljelse från dem som inte vill ha någon förändring, som till varje pris vill hålla fast vid det gamla tills det multnar sönder i deras krampaktigt slutna och hårda händer....

Med en sådan inställning kväver man lätt Anden. Barnet kastas av bara farten ut med badvattnet. I rädsla huggs de grenar av som just ska till att blomma och bära frukt - en riklig skörd tycks gå förlorad.

Inte för Kyrkan i stort - Gud hittar alltid utvägar för att rädda det nya: barnet fångas i fallet och får vila och näring i Guds famn, de knoppande grenarna planteras i god jord och vattnas, friska rötter växer ut.

Men det drabbar Kyrkan lokalt, om än temporärt, och framför allt dem som är emot det nya - deras liv kan på ett tragiskt sätt gå förlorade fast de inte själva ser det. De kan bli som levande döda, stelnade, kyliga, trångsynta, skenheliga. De sprider galla omkring sig vart de än kommer - för deras "evangelium" består av fördömande av andra, och ofta även av en navelskådande "självförnekelse" som inte leder till målet. Högmod och självrättfärdighet är ju inte målet...

I trånga hjärtan finns det inte rum för förnyelse. Förblindade ögon kan inte se det nya. Det är sorgligt att det finns de som själva väljer en sådan förkrympt tillvaro framför ett blomstrande liv.

Man måste vara öppen för att förnyelsen ska kunna ske, man måste vara stark, modig, och våga följa Gud mer än människor.För Gud är lyckligtvis inget omöjligt - även det onda kan vändas till något gott - även motståndet kan få tjäna ett syfte...

Några gråter högljutt över förnyelsen - andra jublar och gläder sig lika högljutt!Känslosvallen går i varandra likt vågor som bryts, som kolliderar och på ett märkligt sätt förenas. Likt ytterst disparata toner som ändå bildar en förunderlig symfoni.

Denna symfoni har återklanger till den egyptiska fångenskapens bittra, tårfyllda sånger, och till de klagovisor, lovsånger, stridssånger, triumfsånger och förtröstanssånger som skapades för passagen genom Röda Havet, som sjöngs under ökenvandringen, som tyst ekade vid inträdet i löfteslandet flödande av mjölk och honung, och till de arbetssånger och bönesånger som togs upp dag efter dag av nya röster vid byggandet av det nya templet.

Ännu idag stiger dessa sånger och nya sånger som liknar dem upp ur djupen. Förnyelsens sånger.Varför längtar då så många tillbaka till slaveriets köttgrytor? Och varför vill man så enträget hålla fast vid sådant som är dött och borde begravas?

Rädslan för det nya kan skapa aggressivitet och splittring. Det är inte det nya som splittrar - utan fasthållandet vid sådant som vi obönhörligen måste lämna för att kunna gå vidare.

Man kan inte åka vidare med ett tåg och samtidigt kedja fast sig vid perrongen på en av stationerna. Det gäller att kunna se under ytan på sådant som kan tyckas oförenligt - då kommer man att se att "rälsen" är det som förenar det gamla och det nya. Det handlar inte om ett totalt brott mot det gamla, utan om förnyelse av det, om att våga färdas vidare framåt - med vind i ryggen, tillsammans med Guds Ande - som för oss dit Gud vill.

Det finns hopp även för de mest "hopplösa" fallen....Också den mest förhärdade och självrättfärdige kristne "farisé" kan genom Guds beröring plötsligt och oväntat finna det sjudande livet och i glädjetårar vända om från den inre döden och ta emot förnyelsen. När detta sker jublas det hejvilt i himlen... Då slaktas gödkalvar även för de hemmavarande barnen som inte visste om att de varit mer förlorade än de som gett sig ut på irrfärder...

Också motståndet verkar ingå i "byggplanen". De kantiga och hårda stenarna får under en tid tjäna till att finslipa de mer porösa, redan genomstrålade stenarna, och slipas samtidigt själva - tills det hårda skalet i bästa fall brister och de också fylls av ljus. Resultatet blir byggstenar som dynamiskt passar ihop och stöder templet på olika sätt.

Sten läggs till sten och det levande templet växer melodiskt upp på grunden som lagts. Och ropen och sången hörs vida kring så att andra nyfiket strömmar till för att se vad som är på gång....
postat av Charlotte Thérèse @ 10:58   0 svar / comments
söndag, april 16, 2006
Recognizing female Roman Catholic priests: It's long overdue
"Through faith you are all children of God in Christ Jesus. For all of you who were baptized into Christ have clothed yourselves with Christ. There is neither Jew nor Greek, there is neither slave nor free person, there is not male and female; for you are all one in Christ Jesus. (Galatians 1: 26-28)."

Married Roman Catholic Priests who remain faithful to both the call of ministry and the call of marriage should wholeheartedly support woman priests as our sisters in ministry. They, too are following the call of the Spirit in their lives: a call that bids them to work in ministry among God's people, while struggling to achieve justice in the corporate Roman Catholic Church!

The great work of married priests is service to alienated and disenfranchised Catholics -- the folks who fall through the cracks of corporate Catholicism. We bless second (and third) marriages; we welcome folks living gay lifestyles to the table of the Eucharist; we minister to the abused and neglected -- the Church's throw-aways. In fact we ourselves are disenfranchised Catholics. With rare exceptions, if our local parishes knew of our ministry, few married priests would be welcome even to take up the collection at Sunday services. The corporate church does everything in its power to discredit us, and de-legitimize the ministry we offer, and the sacraments we celebrate.

Just recently I had a wonderful couple back away from asking me to witness their wedding because their pastor (who had originally turned them away because they were living together) convinced their family that, should these kids be wed before a married priest, they'd be heading to hell on skis. In a debate last year, on the Alan Colmes radio program, the information director of the Washington Archdiocese, Opus Dei priest C. John McCloskey, told me that I (and married priests like me who continue to do ministry) should "get on with life and stop pretending to be a priest."

One of the greatest barriers I see to the success of our ministry is the patina of illegitimacy so deftly applied to us by the corporate Church. There is another group of disenfranchised Catholics struggling to create a better and more just Church -- women! Especially women who feel called to priestly ministry. According to Rosemary Reuther, "The local parishes available to [women] are alienating and even offensive. For some this is due to the sexist language and male priesthood, which rejects in principle the possibility of women's full and equal membership in the church." Of course not all women feel this way, but lots do.

Male priests who do not speak out and do something to effect change are complicit in this terrible injustice. Dr. Kelley A. Raab, a professor of Religious Studies at St. Lawrence University, has an interesting take on the problem. "It is my conviction," she writes, "that women priests will not be officially permitted in the Catholic church until there are women priests." [emphasis added] "In other words," Raab continues, "Catholic women must be seen in a priestly role, in particular celebrating the Eucharist, in order to be approved and ordained priests [by the corporate Church]." In effect, they need to "just do it."

For the past twenty years or more, women have been "doing it" -- in their own communities, often communities deprived of meaningful ministry. Nuns have little control over their own sacramental life; they have to take the priests they're sent, and they often get the dregs. So some progressive communities take matters into their own hand and celebrate the Eucharist among themselves, without ordained male priests presiding. Are these celebrations really the Eucharist? Of course they are!

What makes Christ present at the Eucharist is the gathering of two or more in His name -- in faith. There is no special power only in the ordained priest -- the Spirit cannot be held hostage to ecclesial clericalism.

For at least a decade some pioneering women, called by local communities that identify with Roman Catholicism, have been functioning as ordained ministers. Their problem, like those of married male priests, is that the corporate church, fearing them, does everything in its power to de-legitimize them, to make the faithful think that ONLY celibate males can be, and are, Roman Catholic priests.

To again quote Reuther: The institution claims to possess the Holy Spirit under the control of its institutional channels and to be the sole cause of grace, rather than understanding itself as, at best, a context and occasion where experiences of the Spirit may take place. It claims that only the words preached by the ordained, whom it has designated and whose theology it controls, preach a valid Word of God, and only the rituals it validates mediate relation to God.

In so doing the institutional church creates a sacramental materialism that teaches people that only the actions of the validly ordained, according to its rubrics, can cause the gracious life of God to be present. Courageous women who feel called to ministry are attempting to establish their legitimacy as priests -- and challenge the "sacramental materialism" of the corporate church.

As spurious as "apostolic succession" is, (Jesus didn't found a hierarchical church, nor did he "ordain" the apostles to the episcopacy), some women have found bishops with "apostolic succession" to ordain them, realizing that only with legitimate episcopal ordination would they have the chance of being taken seriously.

The hierarchy doesn't own Roman Catholicism - the tradition belongs to all God's people. And the Spirit moves in all God's people, regardless of random distinctions of race, gender or social status. As Christians there truly are no Greeks, no Jews, no slave, no free, no male, no female; just radical equality before the Lord. That was the wisdom of the apostolic church.

Somewhere along the line, the fundamental equality of the children of God got lost in the burgeoning bureaucracy that became the "Catholic" Church. The corporate church as it exists today is modeled on the organization of the Roman Empire. Soon after the Emperor Constantine embraced Christianity, the Church began assuming to itself both wealth and temporal power. It began to accede to the distinctions and prejudices of the dominant society - the church began seeing some as Jews, some as Greeks, some as slaves, others as free. It saw male and female, clergy and lay.

The institutional church of episcopal hierarchy is not the successor of [the] apostolic church, ... it arose by suppressing [the] apostolic church." It is completely faithful to the APOSTOLIC Roman Catholic tradition, writ large, to accept the orders of female priests - hearkening back to the practice of the apostolic tradition.

If Dr. Raab is correct though, and I think she is, the church (understood as the People of God) must paradoxically recognize the orders of women priests before the institution's corporate leadership will be able to accept their ministry. The church needs married priests for exactly the same reason. We have common cause with these women!

But for women priests to succeed their ministry needs to be accepted; they need credibility; they need legitimacy. The corporate church will never give that to them, but, in a small way, on behalf of the people of God, married priests can -- by accepting these women as our sisters and co-laborers in the vineyard of the Lord, and by honoring their priesthood.

Unless the ministry of the ordained female clergy gains a foothold in praxis, the corporate church will not find its way to welcoming women in priestly ministry, and a great injustice will be perpetuated. The same may be said for the ministry of married male priests in the Latin Rite. We may ruffle a few feathers by accepting female priests and their ministry; we may turn some folks off.

Isn't that exactly the risk Jesus ran when, against the advice of more cautious and prudent heads, he ate and drank with tax collectors and sinners, when he picked corn on the Sabbath, and when he openly challenged the hypocrisy of the religious elites of his day.

Can we accept the proposition that clubby clerical oligarchy that rules corporate Catholicism has the right to call the shots for the entire Catholic tradition, even when the shots it calls are unjust, unwise, or unkind? Isn't our rejection of that proposition a foundational principle of the ministry of married male priests?

If we believed that the Corporate church couldn't be challenged on its narrowness, or changed by praxis, each one of us would have, long ago, heeded Fr. McCloskey's advice and gotten on with our lives - or become Lutherans. We didn't, and we can't, because we know the Spirit calls us to ministry.

So do these women!Yes, there are risks associated with this (as there were dangers associated with Jesus own ministry to the outcasts). Accepting women as a "Roman Catholic" priests may make married male priests look less "Catholic" - and cause married priests to lose credibility. I would rather lose credibility, though, than be complicit in injustice and lose integrity.

Fr. Rich Hasselbach
postat av Charlotte Thérèse @ 16:51   0 svar / comments
lördag, april 08, 2006
Apostlaskap
Teresa av Jesus hade en remarkabel ursprungstanke när hon reformerade karmelitorden och stiftade nya kloster: att det skulle vara 12 systrar och en priorinna i varje kloster - för att symbolisera apostlakollegiet - och Jesus.

Denna tanke ställer verkligen saker på sin spets.Teresa och hennes systrar - alla kvinnor - såg sig alltså som representanter för apostlarna!!

Men om Jesus, som Kyrkan älskar att säga, "valde endast män till apostlar" - hur kunde Teresa och hennes systrar ens vara i närheten av att representera dessa och t.o.m. Jesus själv?!

Hon såg tydligen alls inget hinder! Det tycktes vara solklart, självklart för henne. Och inte heller de som sedan censurerade hennes skrifter reagerade på detta!

Anmärkningsvärt är också att framstående kvinnor, apostlar under biblisk tid, men även senare, betraktades som "män".

"Hon var ingen kvinna" sågs som ett ytterst "respektfullt" uttalande om kvinnliga helgon!

I Tomasevangeliet 114 skildras Maria Magdalena i liknande termer (det är ännu tydligare i Marias evangelium):

Simon Petrus sade till dem:

"Låt Maria gå bort från oss
ty kvinnor är inte värdiga livet.

"Jesus sade:

"Se, jag skall leda henne
för att göra en man av henne
så att hon också blir en levande ande
lik er män.
Ty varje kvinna som gör sig till man
skall gå in i himmelriket."

Ett märkligt uttalande i våra dagar - men sett med den tidens kvinnosyn är det inte så konstigt.

Maria Magdalena ses i traditionen som en apostel - och inte bara det - utan som apostlarnas apostel - en hederstitel.

Så vad säger att en apostel måste vara en man? Särskilt då det inte alls var så i den utvidgade apostlakretsen - de tolv nämns bara som en särskild, "exklusiv" grupp i ett fåtal skrifter, medan den vidare kretsen är tydlig både i Johannesevangeliet och i många utomkanoniska skrifter.

Borde man inte hellre ställa frågan: Vad är det som utmärker en god apostel?

Det tycks vara vissa mänskliga egenskaper: andligt djup, ödmjukhet, mognad, vishet, mod, handlingskraft, inre styrka, initiativtagande, förmåga att leda etc (egenskaper som naturligtvis i våra dagar inte skulle tillskrivas enbart män), som var det viktigaste för dem som sågs som "apostlar" i de första apostlarnas efterföljd, vare sig de var män eller kvinnor rent biologiskt.

Alltså handlar apostlaskapet inte om något biologiskt faktum, inte heller om etnisk eller religiös tillhörighet (i så fall skulle bara israeliska judar kunna komma ifråga), inte heller om en viss yrkestillhörighet (det skulle i så fall bara vara de minst respekterade - tullindrivare, fiskare och allmänt löst folk - som kunde väljas), inte heller det symboliska tolvtalet var det viktigaste (då skulle vi inte kunna ha fler än tolv präster i världen - förutsatt att prästerna ska ses som apostlarnas efterträdare).

Om kvinnor alldeles naturligt kunde representera apostlarna på 1500-talet - varför inte även nu?

Och om en priorinna (i detta fall Teresa själv) kunde representera Jesus - varför skulle inte andra kvinnor kunna göra det?

Om nu någon kan det?
postat av Charlotte Thérèse @ 10:03   0 svar / comments
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker